SURREALISME - SURREALISTISCH - KUNST - SCHILDER - SCHILDERKUNST - SCHILDERIJ - TEKENING
  VORIGE PAGINA  PROLOOG  SCHILDERIJEN  TEKENINGEN  DAGBOEK  ARCHIEF  VOLGENDE PAGINA  
   OVER ZIJN KUNST   
OVER HEM ZELF
OVER ZIJN KUNST
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
- GEEF EEN SEINTJE -
- GASTENBOEK -
- LINKS -
 
 
   

Welke techniek moet men gebruiken, zodat de schaduwen zouden glanzen, zodat men zelfs het zelfde effect zou bekomen als de lichtweerkaatsing op het schilderij van Rembrandt De man met de gouden helm, wetend dat het geheim van deze glans niet berust op het gebruik van witte verf, maar op de kennis van splitsing van licht, die Rembrandt nog voor Newton heeft doorgrond. Rembrandt dopte een ronde penseel langs drie kanten in verf: hemelsblauwe, roze en een soort groene, waarna hij zijn penseel doortrok en tegelijkertijd ronddraaide. Drie dunne lijntjes verf rolden zich op in een vlecht. Er verscheen een glans, die veroorzaakt werd doordat de drie spectrumkleuren zich met elkaar verbonden tot een wit licht. Dit resultaat is enkel een optische illusie, want indien men deze kleuren op een palet zou mengen, zou men enkel een grijze tint bekomen.
 

 
 
 
   

Ik wil concurreren met de menselijke verbeelding en de voormalige vorm van de schilderkunst herstellen. De vorm, die door de aanhangers van avant gardistische bewegingen in de schilderkunst geprofaneerd wordt. Ik ben van mening dat er geen indeling bestaat tussen 'oude meesters' en 'avant garde'. Er is enkel een indeling in 'meesters' en 'de rest'.
 

 
 
 
   

Ieder artiest, zelfs één die weinig succes heeft gehad, noch tijdens zijn leven, noch na zijn dood, zal ooit zijn biograaf vinden. Dat gebeurt gewoon.
 

 
 
 
   

Elk van mijn schilderijen zou ik nog eens kunnen herschilderen, zoveel onvolmaaktheden en fouten zie ik er nog in.
 

 
 
 

EN
ES
FR
NL
PL
IT
PT
DE
S1
S2
S3
  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN. (C) 2018 Max-IT  
  VORIGE PAGINA  PROLOOG  SCHILDERIJEN  TEKENINGEN  DAGBOEK  ARCHIEF  VOLGENDE PAGINA