SURREALISME - SURREALISTISCH - KUNST - SCHILDER - SCHILDERKUNST - SCHILDERIJ - TEKENING
  VORIGE PAGINA  PROLOOG  SCHILDERIJEN  TEKENINGEN  DAGBOEK  ARCHIEF  VOLGENDE PAGINA  
     'Max Szoc' EINDWERK VAN SARA SZOC   
ANDEREN OVER MAX
OVER ORPHEUS
BIOGRAFIE 1937-1964
BIOGRAFIE 1965-1971
BIOGRAFIE 1972-1984
TENTOONSTELLINGEN
FOTO'S
FOTO'S


'Max Szoc'
EINDWERK VAN
SARA SZOC
 
 
 
 
 
- GEEF EEN SEINTJE -
- GASTENBOEK -
- LINKS -
 
 
   Front and back cover
 

 
 
 
   Voorwoord:

Voor ik aan dit eindwerk begon, wist ik niet veel over mijn grootvader Max Szoc. Ik heb hem immers nooit gekend. Wel ben ik al van kindsbeen af omringd door zijn schilderijen: thuis, bij familie, bij vrienden, bij kenissen (…)
 

 
 
 
    Het leven van Max Szoc

Maksymilian Szoc werd geboren op 8 april 1937 in Jaroslaw, Polen. Zijn vader was afkomstig van een Russisch gezin en was legerofficier. Zijn moeder was verpleegster. Toen hij nog maar twee jaar oud was, brak de Tweede Wereldoorlog uit. Zijn vader vertrok als compagniecommandant via Hongarije en het Midden-Oosten naar Noord Afrika en verloor contact met zijn gezin. (…)
 

 
 
 
   Pantomime:

Voor een jonge en beginnende artiest zoals Max Szoc was de kunst, zowel de schilderkunst als theater, een groot avontuur vol verrassingen. Zijn avontuur met theater begon kort na het beëindigen van zijn studies, toen hij kennis maakte met pantomime. Na zijn eerste ervaringen was hij zo enthousiast, dat hij besloot zijn eigen pantomimetheater, 'Studio Miniatur', te starten. (…)
 

 
 
 
   Schilderkunst:

Max Szoc' grootste passie was de schilderkunst. De schilderijen die hij maakte waren meestal surrealistisch. Surrealistische objecten zijn het gevolg van de allerdiepste innerlijke gedachten en verlangens. Max Szoc was van mening dat ieder mens enkele keren per jaar een droom heeft die het waard is om te registreren en de enige manier om dit te doen is de schilderkunst. (…)
 

 
 
 
   
Historische en mythologische figuren in Max’ schilderkunst
 

 
 
 
   Jan Palach:

Op dit schilderij is een verkoolde persoon afgebeeld, verwikkeld in een weefsel. Zijn gezicht is naar boven gericht en drukt iets negatief uit. Zijn armen houdt hij stevig rond zijn lichaam geklemd. Donkergroene tinten overheersen hier. Het onderwerp hier is Jan Palach. (…)
 

 
 
 
   Giordano Bruno:

In deze voorstelling zie je een donkere gedaante, die verbrand lijkt te zijn, knielend op een strand. De achtergrond bestaat uit een donkere zee en hemel. De zon boven de zee, het enige lichtpunt op de achtergrond dat in het midden staat, bevindt zich achter een laagje mist. De verkoolde gedaante kijkt in de richting van de zon. (…)
 

 
 
 
   L'enfer c'est les Autres:

Dit schilderij toont ons een vrouw tegen een donkere achtergrond. Haar hoofd is bedekt met een witte sluier van kaarsvet en haar ogen zijn weggelaten. Tegen haar oren houdt ze stevig haar handen gedrukt. (…)
 

 
 
 
   Prometheus:

Op dit schilderij zie je een bloedend standbeeld waarop een adelaar rust. Rond het standbeeld liggen enkele stenen. De enige twee bomen, centraal op de groene achtergrond, zijn kaal en staan zeer dicht bij elkaar. (…)
 

 
 
 
   Ikaros 2000:

Deze voorstelling laat je een lichaam zien, verkoold of in staat van ontbinding en aangespoeld door de zee. De ring rond zijn hals is een overblijfsel van zijn astronautenpak. Het schilderij bestaat ongeveer voor twee derde uit een nachtelijke hemel. (…)
 

 
 
 
   Historische en mythologische figuren in Max’ schilderkunst - Conclusie:

Het is interessant om te zoeken naar de diepere betekenis van zulke schilderijen. Nu we enkele schilderijen van dichtbij hebben bekeken, kunnen we besluiten dat de vijf besproken schilderijen eigenlijk veel met elkaar gemeen hebben. (…)
 

 
 
 
   Techniek en materiaal:

Bij de bespreking van zijn schilderijen is het vanzelfsprekend dat we ook even stilstaan bij de techniek die Max Szoc toepaste en het materiaal dat hij gebruikte. Hiervoor zal ik me vooral baseren op de getuigenissen van zijn vrouw. (…)
 

 
 
 
   Besluit:

Het maken van dit eindwerk was voor mij een leuke en leerrijke ervaring. Al dat puzzelwerk deed ik met plezier, ook al was het geen gemakkelijke opdracht. Het lezen en vertalen van de Poolse artikels, brieven en dagboeken nam veel tijd in beslag. (…)
 

 
 
 
   Beknopte biografie 1937- 1984
 

 
 
 
   Voor Max:

Hommage en l’ange pauvre, Malou Vandenbergh, uit 'Polonitude' (EDITION LA ROSE DE CHENE - 1992)
 

 
 
 
   Bibliografie
 

 
 
 

EN
ES
FR
NL
PL
IT
PT
DE
S1
S2
S3
  ALLE RECHTEN VOORBEHOUDEN. (C) 2017 Max-IT  
  VORIGE PAGINA  PROLOOG  SCHILDERIJEN  TEKENINGEN  DAGBOEK  ARCHIEF  VOLGENDE PAGINA